Teatar &TD ponovno je otvorio svoja vrata kazališnoj publici, a nakon pauze na daskama Polukružne dvorane kultnog zagrebačkog teatra, zaigrala je predstava Branka Ružića. Autor živi između Splita i Londona; prevođen je i dobitnik je brojnih nagrada, a njegovi komadi igraju na svjetskim pozornicama. Ružić je svestrana stvaralačka persona koji u sebi ujedinjuje scenarista, dramskog pisca, prevoditelja i konzultanta, a njegova djela plijene pažnju kako domaće, tako i strane publike.
U Teatru &TD uprizorena je pretpremijera Ružićeve drame Donor koja je praizvedena u Engleskoj 2011., a 16. lipnja ove godine zaigrala je i pred zagrebačkom publikom. Drama prati dva lika, liječnicu i pacijenta koji su oživjeli pod budnim okom Nine Kleflin koja se pobrinula za režiju, dramaturgiju, scenografiju i kostimografiju. Odnosi liječnika i pacijenta gotovo su uobičajeni i unutar određenih okvira ponašanja, no drama Donor svemu daje posve novu dimenziju.
©Luka Dubroja za Teatar &TD, Zagreb, 2020.
Liječnica je žrtva, pacijent je mučitelj, a oboje su muškarac i žena kojima je ratni vihor razorio živote. U dijaloškoj drami Anna i Andrey ogolili su svoje emocije do razine bola i potpunog emotivnog raspada. Drama isprepliće čovječnost i monstruoznost, bijes i strah, tamu i tračke svjetla, mržnju i ljubav, naivnost mladenaštva i težinu naglog sazrijevanja uzrokovanu ratnim okrutnostima. Njih su dvoje stavljeni u situaciju koja će propitati savjest, njihovu svijest, granice bola, moć percepcije i zakonitosti života. Postavit će pitanje upravljamo li mi životom i je li dovoljno potisnuti teška sjećanja, ako je rana bolna, koliko smo snažni, a koliko krhki. Koliko se bola, straha i kaosa može naći u jednoj bolničkoj sobi možete saznati pogledate li dramu Donor. Minimalistička scenografija s tek nekoliko rekvizita potrebnih za dočaravanje ugođaja, igre svjetla i tame isprepletene s glazbom i jednostavni kostimi stavili su naglasak na ono ključno, a to su emocije.
Upravo te emocije oživio je Saša Anočić kao Andrey, donor koji dolazi spasiti život malenoj djevojčici. Novi identitet nije potisnuo stara sjećanja, a Saša Anočić izvrsno ga oživljava karakterno, ali i tjelesno te govorno odlično profilirajući čovjeka koji je i sam obilježen užasima rata, a susret oči u oči s Annom, odnosno Esjom, stavit će na ispit i njegovu svijest i savjest. Unatoč minimalizmu scene, Anočić ju ispunjava emocijom i snagom izraza. Sučelice njemu je Dijana Vidušin u ulozi Anne (Esje), kirurginje u čiji se savršeno skrojen život vraća njezin vlastiti simbol užasa. Ona ima izbor – osvetiti se ili ostati predana svojoj liječničkoj profesiji koja je nekom vrstom njezina zaštitnog oklopa. Dijana Vidušin suvereno je vladala scenom, emocije su izbijale iz svakog njezina pokreta, živjela je bol koju je proživjela Anna pruživši publici maestralno utjelovljenje kompleksnog lika, okarakteriziranog kako kostimografski, tako i govorno.
©Luka Dubroja za Teatar &TD, Zagreb, 2020.
Osim izvrsnih glumaca, valja pohvaliti i redateljicu te dramaturginju Ninu Kleflin koja se odlučila govorno obojiti lik Anne bosanskim naglaskom, iako drama govori o univerzalnoj temi, no ovime je dobila i jezičnu dimenziju. Redateljica je posebnu pažnju posvetila govornoj i psihološkoj karakterizaciji lika, a njezine su minimalne intervencije u tekst postigle maksimalan učinak. Čak i odjeća (pa i izostanak iste) imaju dramsku funkciju koja pridonosi fluidnosti radnje.
Teška i kompleksna tema ostavila je publiku gotovo bez daha, uvučenu u psihološki svijet koji je prikazan čitavom lepezom emocija i preplitanja sadašnjosti i prošlosti. Tema je ovo o kojoj se može puno promišljati i raspravljati, koja se može tumačiti, a moglo bi se reći da je tema odnosa mučitelja i žrtve gotovo uvijek aktualna, samo u različitim oblicima. Publika je predstavu ispratila glasnim pljeskom osjetivši na svojoj koži iskreno i čisto kazalište, ali i gotovo sirove emocije predstave.
Drama Donor zadire u dubinu duše, postavlja temeljna pitanja, pokazuje koliko tanke mogu biti granice ljudskosti i zvjerstva, hladnoće i emocija, ali i koliko su krhki životi koje poznajemo pred razornim događajima. Jedan susret koji će uzdrmati živote i drama koja se gleda u dahu te ostaje uz gledatelja i nakon izlaska iz dvorane jamstvo su za odličnu predstavu, što Donor svakako jest.
©Luka Dubroja za Teatar &TD, Zagreb, 2020.
AUTORSKI TIM
režija, dramaturgija, scenografija i kostimografija: Nina Kleflin
video projekcije: Jelena Sušec
autorska glazba: Nikolina Belan
jezična savjetnica: Dženita Imamović Omerović